ارسال به دوستان نسخه چاپی
جمعه، ۶ مرداد ۱۳۹۶ -


  
مشکلات سیمانی‌ها و سقوط سهام به یک سوم ارزش ذاتی
تداوم مشکلات صنعت سیمان موجب شده تا در پی افت شدید دو سال اخیر شاخص های بورس در بخش سیمان ،ارزش بازار این شرکت ها به حدود یک سوم ارزش ذاتی تقلیل یابد.

 

 

با توجه به شرایط دشوار فعلی حاکم بر صنعت سیمان که ضرورت تسریع در چاره جویی برای جلوگیری از تشدید مشکلات و کمک به رشد و بالندگی این صنعت را بیش ازپیش نمایان ساخته ، چند نکته  قابل  بیان است:
1-  تا حدود 6 سال قبل، پیش از آنکه عرضه سیمان در کشور بر تقاضا فزونی یابد، قیمت های مصوب سیمان در ابتدای هر سال (عموما فروردین یا اردیبهشت) برابر با نرخ تورم افزایش می یافت و با توجه به اختلاف قیمت بسیار زیاد بازار آزاد و قیمت های مصوب ، عموما خریداران  اعتراضی به این موضوع نداشته و قیمت های مصوب جدید به سرعت در بازار مورد پذیرش قرار می گرفت.
پس از فزونی یافتن عرضه بر تقاضا از حدود نیمه دوم سال87 ، فروش سیمان با بحران مواجه شد و برخی از شرکت ها برای رهایی از مشکلات متعدد و فروش محصولات خود،رو به کاهش قیمت عرضه نسبت به قیمت های مصوب نهادند.
در این شرایط تحلیل سازمان حمایت و مسئولان دولتی چنین بود که اگرصنعت سیمان نیاز به افزایش قیمت دارد چرا برخی از شرکت های سیمان اقدام به تخفیف دادن می کنند؟این بحث سایه سنگینی بر اتخاذ تصمیم برای افزایش قیمت گذاشت به طوری که عملا پیگیری های صورت گرفته برای افزایش قیمت در سالهای 87 و88 و 89 حاصلی نداشته و بار افزایش سالانه بسیاری از هزینه ها بردوش صنعت سیمان تحمیل شد.
2- پس از شروع زمزمه اجرای فاز اول قانون هدفمندی یارانه ها، هزینه های تولید برای کارخانه های گازسوز در اثر افزایش نرخ حامل های انرژی به طور مستقیم حدود 20درصد افزایش یافت. این افزایش با تاثیر گرفتن از سایر هزینه ها به سبب بحث افزایش قیمت حاملهای  انرژی (به ویژه هزینه های حمل مواد و محصول که تا بیش از 30درصد پس از اجرای هدفمندی افزایش یافت، عملا" به حدود 25درصد رسید. متاسفانه این افزایش برای کارخانه های مازوت سوز به بیش از 40درصد قیمت تمام شده رسید. ضمن آنکه شرکت های تازه تاسیس علاوه بر تحمل بار سنگین افزایش هزینه های انرژی در شروع راه اندازی بایست هزینه های مالی ، بهره بانکی و نرخ تسعیر ارز را نیز تحمل می کردند.
این عوامل سبب شد قیمت تمام شده سیمان برای کارخانه های تازه تاسیس حتی به بیش از قیمت های مصوب برسد و عملا صنعت سیمان با کاهش بازدهی و سودآوری مواجه شود و با شتابی عجیب رو به سقوط گذاشت.لذا پیگیری برای متعادل کردن قیمتهای مصوب یکبار دیگر قوت گرفت و سبب شد که در تیرماه سال قبل (پس از حدود سه سال) تنها  14درصد به قیمت های مصوب اضافه شود، در حالی که باید این افزایش به مراتب بیشتر می بود.
البته در همان زمان مسئولان ذیربط دولتی دولت وعده داده بودند اوایل سال 91 مجددا افزایش خوبی برای قیمت سیمان در نظر خواهند گرفت که این امر تاکنون محقق نشده است. ضمنا" اگر افت شدید شاخص های بورس در بخش سیمان را در 2 سال اخیر مطالعه کنیم می‌بینیم در اثر همین شرایط ،ارزش بازار شرکت های سیمانی در بورس به حدود یک سوم  ارزش ذاتی آنها تقلیل یافته است.
3- آمارها نشان می دهد در شرایط سخت و دشوار فعلی برای جبران هزینه های تحمیلی به سبب افزایش قیمت حامل های انرژی به صورت مستقیم حدود10درصد به سبب افزایش  هزینه های غیر مستقیم (شامل هزینه های حمل و نقل، تامین مواد، تامین قطعات یدکی و ...) حدود 10درصد، به دلیل افزایش هزینه های سنواتی (شامل هزینه های مستقیم حقوق و دستمزد، افزایش کرایه های سنواتی حمل مواد و محصول و دیگر هزینه های جاری مترصد تغییر سال) حدود 10درصد ،بابت  افزایش هزینه تامین قطعات یدکی خارجی در اثر تغییر  قیمت ارز حدود 5درصد ، برای تعادل در سود فروش متناسب با افزایش هزینه ها حدود 5درصد وبه سبب افزایش هزینه های مالی و بهره بانکی حدود 9درصد، باید قیمت های مصوب افزایش یابند.
بنابراین برای اینکه صنعت سیمان از بحران فعلی رهایی یافته، به رشد و بالندگی گذشته رسیده و دوباره سودده شود و جایگاه آن در بورس سهام بهبود یابد ،بدون تردید باید قیمتهای مصوب فعلی حداقل بیش از 45درصد افزایش یابند.
4- اوایل سال 90 قیمت هر کیسه خالی سیمان حدود 210 تومان بود. لذا هزینه تامین کیسه برای هر تن سیمان حدود 4500 تومان شامل کیسه و حمل می شد. در آن زمان هزینه های پرکردن و بارگیری نیز حدود 2500 تا 3000 تومان در  تن بود و لذا تعیین قیمتهای مصوب برای سیمان فله و کیسه با لحاظ اختلاف 6500 تا 7000 تومان معقول به نظر می رسید. در حال حاضر قیمت هر کیسه سیمان تا محل مصرف 400 تومان است، یعنی هزینه تامین کیسه برای هر تن سیمان 8000 توماناست، البته برای کیسه کاغذی تا 12 هزار تومان نیز می‌رسد. همچنین هزینه های بارگیرخانه شامل هزینه برق، نگهداری، پرکردن و بارگیری در حال حاضر حدود 4 تا 5 هزار تومان است، لذا در زمان تعیین قیمتهای مصوب، باید اختلاف قیمت سیمان فله و کیسه حداقل 12تا 16 هزار تومان در نظر گرفته شود.
5-با عنایت به تصمیمات دولت برای خروج سیمان از سبد حمایتی ، به ویژه با توجه به رشد خوب تولید درسالهای گذشته و فزونی عرضه بر تقاضا و بر طرف شدن نگرانی های دوران کمبود و همچنین آزادسازی تعیین  قیمت حدود 150 قلم کالای اساسی  ساختمانی از جمله میلگرد، تیر آهن و ورق های فولادی و... ( به عنوان کالای مکمل و یا بعضا" جایگزین) این انتظار به حق و منطقی وجود دارد که سیمان نیز برای ادامه حرکت رو به رشد خود و پاسخگویی به نیازروز افزون  مصرفی کشور ، از حصار تنگ قیمت گذاری خارج و درشرایط یکسان با سایر صنایع مشابه قرار گیرد.
یادآور می‌شود حدود 80 هزار روستای کشور و حجم انبوهی از بناهای ساختمانی فرسوده در شهرها نیازمند بازسازی است که اگر قرار باشد این امر صورت گیرد، تولید سیمان کشور باید  حداقل به 100 میلیون تن در سال افزایش یابد تا در سالهای آتی با کمبودو مشکل در تامین نیاز داخل مواجه نشویم .

بدیهی است رشد و بالندگی صنعت سیمان تداوم نخواهد یافت، مگر با  بهبود شرایط اقتصادی صنعت سیمان و ایجاد فضای کسب و کار منطقی در این صنعت که امید می‌رود با تدبیر و درایت و همراهی خوب مسئولان دولتی تحقق یابد.

 

یک تولید کننده سیمان
خبرگزاری فارس - کد خبر: 13910620000148 ۲۱ شهریور ۱۳۹۱ ۰۹:۲۱
 نظر بازدید کنندگان محترم  

نام فرستنده :
پست الکترونیک : *  
عنوان : *
تو ضیحات :
*
* :  ضروری

 

صفحه نخست | اخبار صنایع کانی غیر فلزی | تازه های علمی | صنایع | خبرگان و متخصصین  | صنایع کانی غیر فلزی در بورس | فرصت های سرمایه گذاری | کتب، نرم افزار و نشریات | تاریخ هنر شیشه و سرامیک  | سمینارها و نمایشگاهها | مناقصات داخلی | قوانین و مقررات | فرهنگ واژه ها | گالری عکس | استانداردها | اطلاعات بازار | بانک اطلاعات سیمان | بانک اطلاعات  | بانک اطلاعات شیشه | تولید کنندگان سیمان | خدمات RSS | تولید کنندگان شیشه | بانک اطلاعات کارجویان  | امکانات ویژه  | درج اطلاعات شرکتها
طراحی سایت، هاست (هاستینگ)، ثبت دامنه - رادکام